Városlista
2024. szeptember 17, kedd - Zsófia

Hírek

2013. December 13. 05:00, péntek | Belföld
Forrás: MTI

A jó iskolai teljesítmény inkább a gének, és nem a környezeti hatások eredménye

A jó iskolai teljesítmény inkább a gének, és nem a környezeti hatások eredménye

Genetikai hatás magyarázza az iskolai vizsgaeredmények közötti különbségeket - állapították meg brit kutatók ikervizsgálatok nyomán.

A Londoni King's College szakemberei több mint 11 ezer, 16 éves egypetéjű és kétpetéjű ikrek iskolai vizsgaeredményeit tanulmányozták az Egyesült Királyságban. Kimutatták, hogy átlagosan a gének 58 százalékban magyarázzák meg az érettségi (GCSE) vizsgaeredményekben tapasztalt eltéréseket olyan alaptantárgyak esetében, mint a matematika, az angol és a természettudományok. A vizsgaeredményekben tapasztalt különbségek 36 százalékát befolyásolja a környezet, azaz az iskola és a család. A további 6 százalékot olyan környezeti hatások magyarázzák, amelyek minden egyes személy esetében egyedülállók.
Kutatásunk azt mutatja, hogy a diákok iskolai teljesítményében tapasztalható különbségekért sokkal inkább a genetika, és nem a környezet okolható - idézte Nicholas Shakeshaftet, a King's pszichiátriai intézetének munkatársát, a tanulmány vezetőszerzőjét a BBC News.
"Mivel a teljes népességet tanulmányozzuk, ez nem azt jelenti, hogy a genetika magyarázza meg az egyéni teljesítmény 60 százalékát, hanem inkább azt, hogy a genetika magyarázza meg az egyes személyek közötti különbségek 60 százalékát a népességben. Ez nem jelenti azt ugyanakkor, hogy az öröklődés állandó - ha a környezeti tényezők változnak, akkor a genetikai hatás az iskolai eredményekre szintén változhat" - magyarázta a kutató.
Ha az egypetéjű ikrek vizsgaeredményei a kétpetéjű ikrekéhez képest többé-kevésbé egyformák, feltételezhető, hogy a genetika nagyobb szerepet játszik, mint a közös környezet, az azonos iskolába való járás és a családi befolyás.
Robert Plomin professzor, a pszichiátriai intézet ikrek korai fejlődését tanulmányozó részlegének vezetője fontosnak nevezte, hogy elismerjék azt a nagy szerepet, amelyet a genetika játszik a gyermek iskolai teljesítményében. "Ez azt jelenti, hogy javíthatják teljesítményüket azok az oktatási rendszerek, amelyek figyelembe veszik a gyermekek egyéni képességeit és szükségleteit, amelyek részben genetikai hajlamukból fakadnak - mondta a professzor.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 17. 07:43, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: a kőolajellátás kérdését tilos átpolitizálni

Stratégiai egyetértés van Magyarország és a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) között abban, hogy az olajellátás nem politikai ügy, és a kőolajellátás kérdését tilos átpolitizálni -

2024. Szeptember 17. 07:42, kedd | Belföld

Meteorológia: egyelőre nem várható újabb csapadék

Sem Magyarországon, sem a Duna vízgyűjtőin nem várható érdemi csapadék területi átlagban a következő öt-hét napban - közölte a HungaroMet Zrt. a Facebook-oldalán hétfőn.

2024. Szeptember 17. 07:39, kedd | Belföld

Elérte a Szigetközt az árhullám

Elérte a Szigetközt az árhullám, a Lajtán Mosonmagyaróvárnál a legmagasabb, harmadfokú árvízvédelmi készültséget kellett elrendelni az állami védvonalakon - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság az MTI-vel hétfőn.

2024. Szeptember 17. 07:38, kedd | Belföld

Árvíz - Óráról órára változik a helyzet

Óráról órára változik a helyzet, folyamatosan frissülnek az árvízi előrejelzések - mondta az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője az M1 aktuális csatorna hétfő esti műsorában.