Városlista
2024. szeptember 12, csütörtök - Mária

Hírek

2014. Július 09. 05:00, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Érzékeny újságírói szabadságára a magyar média

Érzékeny újságírói szabadságára a magyar média

Az európai átlagnál érzékenyebb újságírói szabadsága megsértésére a magyar média – derül ki a PRGN nemzetközi PR-hálózat 14 európai ország 165 újságíróját felölelő kutatásából. A felmérés szerint, míg a magyar újságírók 91 százaléka nem tolerálja, ha nem kap választ kérdéseire, ugyanez az arány európai átlagban 73 százalék.

A hazai média az átlagnál érzékenyebb arra is, ahogyan hozzá viszonyulnak: míg a magyar újságírók 85 százaléka elutasítja az arrogáns, lekezelő viselkedést, addig ugyanez az &eac ute;rték a 14 európai ország átlagában 75 százalék.

Érzékenyen reagál újságírói szabadsága megsértésére a magyar média – derül ki a Public Relations Global Network (PRGN) nemzetközi PR-ügynökségi hálózat legfrissebb kutatásából. A felmérésből kiderül: a magyar újságírók 91 százaléka nem tolerálja, ha nem kap választ kérdéseire. A hazai média érzékeny arra is, ahogyan hozzá viszonyulnak: az arrogáns, lekezelő viselkedést a magyar újságírók 85 százaléka utasítja el. A magyar értékek jelentősen meghaladják az európai átlagot, amely 73, illetve 75 százalék.

A PRGN tagjai 14 európai országban 165 újságírót kérdeztek meg információszerzési, illetve interjúztatási szokásairól. A felmérés részeként kíváncsiak voltak arra is, hogy az újságírók mennyire tolerálják a külső nyomást, illetve a velük szemben megnyilvánuló nem megfelelő viselkedést. „Érdekes megállapítása a felmérésnek, hogy ez a két dimenzió nem mindig jár szorosan együtt.

Számos országban, míg a külső nyomásra rendkívül heves az újságírói reakció, addig a velük szemben alkalmazott stílust nem tartják lényegesnek, más országokban pedig éppen fordított a h elyzet” – emeli ki Kondor Anna, a PRGN magyarországi tagja, a Goodwill Communications ügyvezető partnere.

Előbbi csoportba tartozik a vizsgált országok közül Finnország, Írország és Svájc, utóbbiba pedig Belgium és Spanyolország. Magyarország – Dániával, Németországgal, valamint Olaszországgal karöltve – azt a csoportot alkotja, amelynek újságírói a nyomásra és a stílusra is érzékenyek, míg a brit, a francia, a lengyel, valamint a portugál média mindkét tényezőre viszonylag érzéketlen.

A felmérés kíváncsi volt arra is, hogy egy interjú előtt milyen forrásokból készülnek az újságírók. E tekintetben is érdekesek a magyar adatok: míg európai átlagban az első helyen a szabadon elérhető dokumentumok (egy vállalatvezetői interjú esetén például az érintett társaság jelentései) állnak 64 százalékkal, addig Magyarországon az interjúalany korábbi nyilatkozatai jelentik a legfontosabb forrást (az újságírók 77 százaléka ezt jelölte meg). A magyar újságírónál talán csak a svájci kéri jobban számon a korábbi nyilatkozatokat – az alpesi ország megkérdezett újságíróinak 94 sz&aacut e;zaléka választotta ezt az interjúfelkészülés legfontosabb forrásaként.

Nincs pardon a vállalatvezetők számára a közösségi média frontján sem a felmérésben nyilatkozó magyar újságírók véleménye szerint. A közösségi médiát, mint kutatási forrást – az európai átlaggal közel megegyező arányban – Magyarországon a válaszadó újságírók 15 százaléka tartja fontosnak, ők azonban mind a szakmai, mind a személyes közösségi oldalakon „utánanéznek” a leendő interjúalanyoknak.

A kutatás további érdekes megállapítása, hogy igen jelentősek a különbségek abban a kérdésben, hogy az újságírók milyen mértékig engedik meg az interjúalanyoknak az elkészült cikkek megjelenés előtti átnézését. Míg az angolszász, illetve a dél-európai újságírók kevéssé hajlandóak megengedni az elkészült cikk teljes szövegének, vagy akár az interjúból felhasznált idézetek megjelenés előtti átnézését, addig kelet-közép-, illetve észak-európai kollégáik e tekintetben jóval megengedőbbek.

Ami a magyar újságírókat illeti, amennyiben nem klasszikus kérdés-válasz interjúról van szó, 15 százalék egyáltalán nem enged betekintést a készülő cikk szövegébe, 23 százalék esetenként, 31 százalék az adott interjúalannyal, vagy az azt képviselő PR-ügynökséggel való kapcsolattól teszi függővé, és csak további 31 százalék engedi ezt bármiféle korlátozás nélkül. Az európai átlag 14, 21, 22 és 42 százalék a felsorolt lehetőségek kapcsán.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 12. 11:42, csütörtök | Belföld

Elkészült a Kőröshegyi völgyhíd karbantartása

A tervezetthez képest 5 nappal korábban végeztek a saruk cseréjével a Kőröshegyi völgyhídon.

2024. Szeptember 12. 06:00, csütörtök | Belföld

Szijjártó Péter: Magyarország célja az albán európai uniós csatlakozási fejezetek megnyitása

Magyarország célja az albán európai uniós csatlakozási fejezetek első három csoportjának megnyitása még hazánk idei soros elnökségi időszaka alatt

2024. Szeptember 12. 06:00, csütörtök | Belföld

ingatlan.com: másfél évtizedes rekordot döntött az új lakások kínálata

Adataik szerint szeptember közepén több mint 8100 új lakást, és házat kínáltak eladásra az országban, ami másfél évtizede nem látott szintet jelent.

2024. Szeptember 11. 06:00, szerda | Belföld

EU-elnökség - Kovács Zoltán: logisztikai kihívások, ambiciózus magyar program

A magyar EU-elnökség hatalmas logisztikai kihívást jelent, miközben a kormány ambiciózus programot szeretne megvalósítani ebben a fél évben. Erről Kovács Zoltán államtitkár beszélt kedden Budapesten egy rendezvényen.