Városlista
2024. november 26, kedd - Virág

Hírek

2011. Április 20. 16:15, szerda | Helyi
Forrás: Hasznos Hírek

Hogyan intézzük adóügyeinket interneten?

Hogyan intézzük adóügyeinket interneten?

Tájékoztató az adóügyek elektronikus úton történő intézéséhez:

1. Az elektronikus úton intézhető adóügyekről
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben meghatározott adózói körnek (a havi adó- és járulék bevallásra, illetőleg összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezetteknek) elektronikus úton kell valamennyi bevallási, illetőleg adatszolgáltatási kötelezettségét teljesítenie.
Ezen túlmenően bármely adózónak lehetősége van adóügyeinek elektronikus intézésére az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendeletben meghatározottak szerint. Így az adózók a bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségen túlmenően a bejelentési és változás-bejelentési kötelezettségüket is teljesíthetik elektronikus úton. Elektronikus úton adóhatósági szolgáltatás keretében általános, nemleges, együttes adóigazolás, jövedelemigazolás és illetőségigazolás kiadását, valamint a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételt lehet kezdeményezni. Az adózóknak lehetőségük van a személyi jövedelemadójuk 1 %-áról rendelkező nyilatkozatuk, valamint fizetési könnyítési kérelmük elektronikus úton történő előterjesztésére. Mindezek mellett minden adózónak lehetősége van saját adófolyószámlájának megtekintésére, valamint az általa bejelentett és az adóhatóság által nyilvántartott adatainak elektronikus úton történő megtekintésére és ezen adatok letöltésére.Mindezek teljesítése a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu/) elérhető Ügyfélkapun keresztül történik, amelynek igénybevételéhez szükséges eljárási lépéseket a következőkben ismertetjük.
(A fentieken túlmenően lehetőségük van az adózóknak egyes adóügyeik telefonon történő intézésére is, amely nem feltétlenül igényel ügyfélkapus regisztrációt. A telefonos ügyintézéshez ügyfél-azonosító szám szükséges, amit díjmentesen lehet igényelni az adóhatóságtól levélben, vagy az ügyfélkapus regisztrációt követően elektronikus űrlapon a Kormányzati Portálon keresztül.)
2. Az Ügyfélkapuról
Az Ügyfélkapu olyan belépési pont, amelyen keresztül Ön egyedileg azonosított módon biztonságosan léphet kapcsolatba az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel és közintézményekkel. Személyes ügyfélkapu létrehozásához regisztráció szükséges.
3. Ügyfélkapus regisztráció
A regisztrációt annak amagánszemélynek kell elvégeznie, aki a bevallásokat, adatszolgáltatásokat el fogja küldeni az adóhatósághoz, illetve aki az adóügyeket elektronikusan akarja intézni. Ez a személy lehet az adózó önmaga (adószámmal rendelkező magánszemély, egyéni vállalkozó), jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetében a képviseleti joggal rendelkező személy (pl.: egy kft. ügyvezetője), továbbá valamennyi adózó tekintetében annak állandó meghatalmazottja, megbízottja (pl.: könyvelő, adótanácsadó, stb.) is.Ügyfélkapus regisztrációját bármely okmányirodában vagy a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervénél (a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által működtetett Központi Okmányirodában, valamint az Ügyfélközpontban) valamint, az állami adóhatóság központi ügyfélszolgálatain a megyeszékhelyeken, valamint Budapesten (1096, Budapest, Vaskapu u. 33-35.; 1139, Budapest, Petneházy u. 6-8.; 1144, Budapest, Gvadányi u. 69.; 1132, Budapest, Kresz Géza u. 15.), illetve a Magyar Köztársaság konzuli képviseletein is elvégezheti (a továbbiakban együtt: ügyfélkapus regisztráció elvégzésére jogosult szerv). Amennyiben rendelkezik a megfelelő szintű elektronikus aláírással, úgy regisztrálhat az interneten is, nem kell az ügyfélkapus regisztráció elvégzésére jogosult szervnél megjelennie.
Az okmányirodánál történő ügyfélkapus regisztrációra lehetősége van időpontot foglalni a Kormányzati Portálon (http://www.magyarorszag.hu/). Az időpontfoglalás nem kötelező, de ennek hiányában az ügyintézés ideje elhúzódhat.A magánszemélynek személyesen fel kell keresnie az ügyfélkapus regisztráció elvégzésére jogosult szervet, ahol személyazonosító okmányának bemutatását, egy Regisztrációs Adatlap kitöltését, valamint egy felhasználó név és egy létező e-mail cím megadását követően egyszer használatos aktiváló kódot kap. Az egyszer használható aktiváló kódot a megadott e-mail címre küldi el a rendszer, jellemzően azonnal, de maximum 24 órán belül. Fontos, hogy valós e-mail címet adjon meg, egyébként nem kapja meg a kódot! A felhasználói név szabadon választható, de amennyiben már foglalt, újat kell választani. A személyes ügyfélkapu korlátlan ideig érvényes. Az ügyintézés biztonsága érdekében azonban a Központi Rendszer két évben maximálja az Ügyfélkapuhoz tartozó jelszó érvényességi idejét. A folyamatos és zavartalan ügyintézés biztosítása érdekében a jelszó érvényességi idejének lejáratát megelőzően 3 alkalommal - a lejárat előtt 1 hónappal, 1 héttel, valamint a lejárat napját megelőző napon - figyelemfelhívó levél kerül kiküldésre az Ügyfélkapu nyilvántartásban kezelt e-mail címre.
4. Ügyfélkapu aktíválása
A kapott azonosítóval és az ideiglenes, egyszer használatos kóddal az Ügyfélkapun (http://www.magyarorszag.hu/) a regisztrációt aktiválni kell. Az aktiválás során a felhasználói név és az aktiváló kód megadását követően jelszót kell választani. A jelszó kitalálásánál és begépelésénél számítson arra, hogy - a saját biztonsága érdekében - nem adhat meg bármilyen karaktert. Az új jelszót biztonsági okokból meg kell erősíteni.Az aktiváló kód 5 napig érvényes. Amennyiben nem sikerült a megadott időn belül a kóddal aktiválni, az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén az „elfelejtett jelszó” menüpontban új, szintén 5 napig érvényes kódot kérhet. Fontos, hogy a felhasználó nevet ne felejtse el, mert annak hiányában sem a kód aktiválását, sem új kód küldését nem kérheti, ebben az esetben ismételt ügyfélkapus regisztráció szükséges. A későbbiekben az Ügyfélkapun történő belépéshez már csak választott felhasználói nevére és jelszavára lesz szüksége. Ezzel az azonosítóval az Ügyfélkapu bármely más szolgáltatását is igénybe veheti.Kérjük, kiemelten figyeljen arra, hogy a regisztrációkor saját, valódi e-mail címét adja meg!
Kérjük, hogy az ügyfélkapus azonosítót és a jelszót kezelje bizalmasan, ne adja át senkinek, mert azzal az Ügyfélkapun visszaélhetnek, vagy személyes adatokhoz juthatnak hozzá!
5. Adóhatósági bejelentés és nyilvántartásba vétel
A havi adó- és járulékbevallás, illetőleg adatszolgáltatás, valamint az összesítő nyilatkozat benyújtására, s ennek következtében valamennyi adóbevallás és adatszolgáltatás elektronikus benyújtására kötelezett újonnan alakult (vagy átalakult) adózó az adószám megszerzését követő 8 napon belül köteles az ügyfélkapus regisztráció elvégzésére jogosult szervnél regisztráltatnia magát. Erről a tényről a regisztrációt követő 8 napon belül bejelentést kell tennie az állami adóhatóság által erre a célra rendszeresített, és kizárólag a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) internetes honlapjáról letölthető T180 számú adatlapon. Amennyiben a magánszemély adózó saját maga regisztrációját jelenti be és adóbevallási, illetve adatszolgáltatási kötelezettségét saját maga teljesíti, akkor a T180 számú adatlapot elektronikus úton is benyújthatja. Abban az esetben, ha az adózó állandó meghatalmazással, vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton teljesíti adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét, az állandó meghatalmazott, vagy megbízott a megbízást követő 8 napon belül, de legkésőbb az adóügy első elektronikus intézése időpontját megelőző munkanapon köteles az adóhatósághoz papír alapon bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát a T180-as számú adatlapon. A bejelentés alapján az adóhatóság a képviselőt nyilvántartásba veszi.
Az elektronikus adóbevallásra, illetőleg adatszolgáltatásra nem kötelezett, de az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó adózó esetében adóhatósági bejelentésre és nyilvántartásba vételre csak abban az esetben van szükség, ha adóügyeit állandó képviselője útján akarja intézni (eseti képviseleti jogot az adóügyek elektronikus intézése során nem lehet adni). Ebben az esetben az adóhatósági bejelentést szintén a képviselőnek kell megtenni papír alapon a T180-as számú adatlapon.
Akitöltött adatlapot postai úton, vagy személyesen a NAV Ügyfélszolgálatokon is be lehet nyújtani.Ugyanezen a T180-as adatlapon tudja bejelenteni az állandó képviselővel rendelkező havi adó- és járulékbevallás, illetőleg adatszolgáltatás, valamint az összesítő nyilatkozat benyújtására kötelezett, illetve az adóügyeinek elektronikus intézését önként választó állandó képviselővel rendelkező adózó, illetve állandó meghatalmazással vagy megbízással rendelkező képviselője a képviseletben bekövetkezett változásokat is. Ebben az esetben az adatlapot elektronikus úton kell benyújtani.
Az állandó meghatalmazás visszavonását az adózó illetve képviselője elektronikus úton vagy papír alapon, az erre a célra rendszeresített T182-es számú adatlapon jelentheti be. Az adóhatósági nyilvántartásba vétel célja, hogy kapcsolatot teremtsen az adókötelezettségek elektronikus úton történő teljesítésére jogosult, ügyfélkapu regisztrációval rendelkező magánszemély és az általa képviselt adózó/adózók (pl. könyvelő és vállalkozó vagy magánszemély és magánszemély) között.
Felhívjuk figyelmét, hogy az Ügyfélkapun keresztül történő elektronikus ügyintézésre csak az illetékes NAV adóigazgatóságra érkezett és hibátlannak minősített adatlap beérkezését követően néhány nap múlva nyílik lehetőség. A nyilvántartásba vételről az adóhatóság írásos tájékoztatást küld ki.
6. Leggyakoribb kérdések:
6/1. Mikor nem kell benyújtani a T180-as számú adatlapot?
Nem kell az adóhatóságnál az ügyfélkapus regisztrációról bejelentést tennie annak a magánszemélynek, akit nem érint a havi adó és járulék bevallási, valamint az összesítő nyilatkozat benyújtási kötelezettség, és saját bevallását saját maga elektronikusan szeretné benyújtani.
6/2. Kiegészítő tevékenységet folytató (nyugdíjas) egyéni vállalkozó kötelezett-e elektronikus bevallás benyújtására?
A kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - amennyiben nem kötelezett havi adó és járulék bevallás benyújtására (mert pl. munkáltató, illetőleg kifizető), vagy összesítő nyilatkozat benyújtására – nem kötelezett elektronikus bevallás benyújtására sem. Tehát a nyugdíjas egyéni vállalkozók adózási kötelezettségében nem keletkezik változás, az egészségügyi szolgáltatási járulékot és a nyugdíjjárulékot a személyi jövedelemadó bevallásukban vallják be.
6/3. Az egyidejűleg több biztosítási jogviszonyban álló egyéni vállalkozó (van 36 órát meghaladó munkaviszonya, közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali tagozaton folytat tanulmányokat, társas vállalkozás személyesen közreműködő tagja) mikor kötelezett elektronikus úton a havi bevallás benyújtására?
A másodfoglalkozású egyéni vállalkozónak azokban az esetekben kell elektronikus úton teljesíteni a havi adó és járulék bevallását saját kötelezettségéről és adatairól, amikor adó és/vagy járulékalapot képező jövedelmet szerzett (1-2. pont), vagy választása (3.-4. pont) alapján válik a bevallás benyújtására kötelezetté. Ezek a következő esetek:
1. Ha van vállalkozói kivét, amely a személyi jövedelemadó alapja, és egyben a társadalombiztosítási járulék, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék és a nyugdíjjárulék (tagdíj) alapja is.
2. Ha eva adózó egyéni vállalkozó esetében van eva adóalap, átalányadózó egyéni vállalkozó esetében van az átalányadó alapját képező jövedelem.
3. Ha választása alapján az egyéni vállalkozó nem a társas vállalkozás személyesen közreműködő tagjaként fizeti meg a minimálbér alapján a társadalombiztosítási, az egyéni egészségbiztosítási-, munkaerő-piaci járulékot és a nyugdíjjárulékot, hanem egyéni vállalkozóként.
4. Ha a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 29/A. § (3) bekezdése alapján az eva szabályai szerint adózó biztosított egyéni vállalkozó a magasabb összegű társadalombiztosítási ellátások megszerzése érdekében egyoldalú, az adóévre szóló nyilatkozattal vállalta (első ízben az adóévet megelőző év december 20-áig, illetve azt követően a november hónapra vonatkozó járulékbevallásával egyidejűleg), hogy a járulékokat magasabb járulékalap után fizeti meg. Az eva adózó, ha legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban is áll, illetve egyidejűleg közép vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat, a munkaviszonya, illetőleg a tanulói, hallgatói jogviszonya megszűnését követő tárgyévi időszakra is választhatja a magasabb járulékalap utáni járulékfizetést.
6/4. Társasház alkalmazottat nem foglalkoztat, semmiféle kifizetést nem teljesít. Kötelezett-e havi bevallás benyújtására?
Amennyiben a társasház nem minősül kifizetőnek, munkáltatónak (foglalkoztatónak), havi adó és járulék bevallás benyújtására nem lesz kötelezett.
6/5. Társasház alkalmazottat nem foglalkoztat, de a közös képviselőnek havonta megbízási szerződés alapján kifizetést teljesít. Kötelezett-e havi bevallás benyújtására?
Igen, az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései alapján a kifizető havi adó és járulék bevallás benyújtására kötelezett.
6/6. Mezőgazdasági őstermelőnek mikor kell benyújtania a T180-as adatlapot?
A hatályos jogszabályok alapján a mezőgazdasági őstermelőnek főszabályként akkor kell bejelentést tennie az ügyfélkapus regisztrációjáról a T180-as adatlapon, ha biztosítottnak minősül. Ezen túlmenően ha a nem biztosított mezőgazdasági őstermelő egyéb okból elektronikus bevallásra kötelezett (mert pl. munkáltatónak, kifizetőnek, vagy egyéni vállalkozónak minősül, vagy összesítő nyilatkozat benyújtására köteles), illetve a bevallását képviselője nyújtja be elektronikusan, az ügyfélkapus regisztráció időpontját, illetve a képviselő személyét a T180-as adatlapon szintén be kell jelentenie az állami adóhatósághoz.
7. Segítségkérés, tájékozódás
INTERNETEN:
www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu/segitseg
http://www.nyilvantarto.hu/
http://www.ugyfelkozpont.hu/(Ügyfélkapus regisztrációhoz kiemelten javasoljuk)
http://www.nav.gov.hu
/ honlapon a Nemzeti Adó-és Vámhivatal hivatalos oldalán az adóhatósági regisztrációs kötelezettséggel és az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatban (itt további információkat tudhat meg a T180 és T182 számú adatlapok letölthető kitöltési útmutatójából)
E-mail: 1818@ugyfelvonal.hu, ugyfelkozpont@mail.ahiv.hu
TELEFONON:
- 1818-as helyi tarifával hívható KÉK számon (Kormányzati Ügyfélvonal)
- a NAV központi tájékoztatási vonalán a 06-40-42-42-42-es KÉK számon (az adóhatósági regisztrációs kötelezettséggel és az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatban)
Ügyfélközpont:
06-(1)-273-4800 (Ügyfélkapus regisztrációval kapcsolatban)

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 21. 10:43, csütörtök | Helyi

Frühwirth Ildikó – Családi ünnepek kézikönyve

Frühwirth Ildikó Családi ünnepek kézikönyve című kötetének bemutatóján vehetnek részt az érdeklődők a Huszár Gál Városi Könyvtár rendezvénytermében november 26-án, kedden 17 órától.

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre