Hírek
2012. Április 16. 07:11, hétfő |
Belföld
Forrás: mno.hu / MTI
Szamócával a Parkinson-kór ellen
A Parkinson-kór súlyos és egyelőre még nem teljesen gyógyítható betegség, egy új vizsgálat azonban azt mutatta, hogy számos színes gyümölcs gyakori fogyasztása igen egészséges a megelőzés szempontjából.
Egy angol és egy amerikai kutató közös munkájának eredményeit a legtekintélyesebb ideggyógyászati folyóirat, a Neurology közölte.
James Parkinson angol ideggyógyász egy általa látott beteg alapján, 1817-ben leírta azokat a tüneteket, amelyek a betegséget jellemzik. Azóta hívják Parkinson-kórnak a betegséget, amely általában időskorban kezdődik: jellegzetes kézremegés, izommerevség és lassult mozgás alakul ki.
Többek között Michael J. Fox, a híres amerikai színész és a világ egyik legnagyobb bokszolója, Muhammad Ali lett áldozata ennek a betegségnek és egy holland tulipántermesztő, akinek fehér-piros tulipánját Parkinson doktor születésnapján, április 11-én sok országban kiállítják. A kór bizonyos idegsejtek pusztulásának következménye, emiatt a mozgások szabályozásában fontos szerepet játszó dopamin termelődése zavart szenved.
Aedin Cassidy angol és Hsziang Kao (Xiang Gao) amerikai professzor két hatalmas vizsgálat eredményeit dolgozta fel. Az Egyesült Államokban az egészségügyi dolgozók rendszeres, kötelező vizsgálatának adatait évtizedek óta gyűjtik és sokféle kérdés megválaszolására használták. Az egyik tanulmányban csaknem ötvenezer férfi, a másikban nyolcvanezer nő ellenőrző vizsgálatainak különböző adatait nézték át. Ezek az információk 20-22 éves megfigyelésekre vonatkoztak és többek között részletes táplálkozási szokásokat tartalmaztak.
A kutatók a sok biológiailag aktív flavonoidot tartalmazó gyümölcs evését és az évtizedek alatt esetleg kialakuló Parkinson-kór gyakoriságát nézték. Kiderült, hogy azoknak, akik sok szamócát, áfonyát, almát, narancsot ettek, teát és mértékletesen vörösbort ittak, 40 százalékkal volt kisebb az esélye, hogy Parkinson-kórt kapjanak, mint azoknak, akik éppen ezeket nem szerették.
A flavonoidok hatékonysága között is volt különbség. Az anthocianin vegyületek védték a legjobban a vizsgált személyeket. Ezek a flavonoidok főleg a szamócában és az áfonyában találhatók. A szakemberek szerint még sok vizsgálatra van szükség a kérdés tisztázására, de az máris állítható, hogy ezeknek a gyümölcsöknek a rendszeres fogyasztása igen hasznos a Parkinson-kór megelőzése szempontjából is.
MTI / mno
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 10. 14:00, szerda | Belföld
Karácsony Gergely: jelenlegi tudásunk szerint a Fővárosi Önkormányzat a jövő héten fizetésképtelenné fog válni
Jelenlegi tudásunk szerint a Fővárosi Önkormányzat a jövő héten fizetésképtelenné fog válni - mondta a főpolgármester egy szakmai fórumon, kedden Budapesten.
2026. Június 10. 09:00, szerda | Belföld
Magyar Péter: történelmi jelentőségű törvénycsomagot nyújtottak be az Országgyűlésnek
2026. Június 10. 06:55, szerda | Belföld
OGY - Benyújtotta a kormány az európai uniós források hazahozatalához szükséges törvényjavaslatot
Benyújtotta a kormány az európai uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló javaslatot kedden este.
2026. Június 09. 16:00, kedd | Belföld
Kapitány István teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel
Kapitány István a teljes miniszteri fizetését a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentőalapítványnak ajánlja fel. A gazdasági és energetikai miniszter ezt hétfő este jelentette be a Facebook-oldalán.

