Városlista
2024. július 24, szerda - Kinga, Kincső

Hírek

2011. Április 16. 17:57, szombat | Helyi
Forrás: Hasznos Hírek

Fogyasztói tévhitek, kereskedői trükkök

Fogyasztói tévhitek, kereskedői trükkök

Elromlott a televízió, levált a cipő sarka. Szinte mindenki reklamált már valamiért. Nem biztos azonban, hogy mindig jogos a kérés. A fogyasztói jogokra és a kereskedői "kiskapukra" hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesü

Mikor és hogyan reklamálhatunk?
Minőségi kifogás érvényesítéséhez be kell tudjuk mutatni az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számla, nyugta), jótállási igény pedig a jótállási jeggyel érvényesíthető. Amennyiben nem kaptunk jótállási jegyet vagy azt hibásan töltötték ki, ez nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét. Nem elfogadható a kereskedőnek arra való hivatkozása, hogy reklamáció esetén szükséges a termék csomagolása is.

Minőséghibás termék (például varráshibás ruházat) értékesítése esetén a vásárlót tájékoztatni kell a minőségi hibáról, amely miatt leértékelték a terméket. Emiatt utólag nem élhetünk reklamációval, de minden más miatt igen. Nem helytálló az az állítás, hogy a szezonvégi kiárusításon vásárolt termékekre nincs reklamáció.

A hagyományos, bolti értékesítésnél, ha nem minőségi kifogásunk van, hanem például nem tetszik az ajándékba kapott termék színe, nem jó a méret, akkor kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy kicseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat, erre ugyanis a jogszabályok alapján nem köteles.

Javítás
A minőségi kifogás intézéséért a forgalmazó – tehát az üzlet, ahol a terméket vásároltuk – a felelős. Amennyiben javíttatni szeretnénk a terméket, akkor fordulhatunk közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálathoz is, minden más esetben viszont a kereskedőhöz kell fordulni. Természetesen javítás esetén is dönthetünk úgy, hogy a vásárlás helyszínére visszük vissza a terméket, ekkor a kereskedőnek kell továbbítania a terméket a szervizbe.

Fontos tudni azonban, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján a kereskedő/szerviz nem köteles cserekészüléket biztosítani a javítás idejére, csak ha önként vállalta.

Csere és levásárlás
Ha a minőséghibás terméket ki akarjuk cseréltetni, érdemes tudni, hogy a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kicserélt dolog vételára időközben magasabb lett, ezért térítsük meg a különbözetet.

A kötelező jótállás alá tartozó termékek (pl. hűtőszekrény, porszívó, személygépkocsi) esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítünk csereigényt, a forgalmazó nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a meghibásodott terméket azonnal kicserélni, amennyiben a meghibásodás akadályozza a rendeltetésszerű használatot.

Amennyiben úgy döntünk, hogy a minőséghibás terméket visszavisszük, a pénzünket pedig visszakérjük, mert sem javítani, sem cserélni nem lehet, legyünk résen! A kereskedők ugyanis gyakran visszautasítják a pénzvisszafizetést, a termék árának levásárlását azonban készségesen felajánlják. A levásároltatást a magyar jogrendszer nem ismeri, tehát a kereskedő nem jár el szabályosan abban az esetben, ha nem adja vissza a pénzt, hanem ragaszkodik ahhoz, hogy vásároljuk le a vételárat az üzletben.

Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 25. 08:00, szombat | Helyi

Kiütötte az Ajka Kristályt a Perutz

A pápai csapat a szezon utolsó idegenbeli mérkőzését Ajkán játszotta, ahol a házigazdákat magabiztosan, 6-1 arányban győzte le.

2024. Május 21. 10:00, kedd | Helyi

Éjfélkor jár le a határidő!

Éjfélig lehet kiegészíteni, illetve elfogadni az szja-bevallási tervezetet, de nem éri meg az utolsó percekre hagyni.

2024. Július 24. 08:13, szerda | Sport

Ötgólos győzelmet aratott a BL selejtezőben a Ferencváros

A Ferencváros kedden meggyőző sikerrel kezdte meg szereplését a labdarúgó Bajnokok Ligája selejtezőjében: a második forduló első, hazai felvonásán 5-0-ra verte a walesi The New Saints csapatát.

2024. Július 24. 08:12, szerda | Belföld

Profession.hu: a magyar munkavállalók elsősorban a bér alapján választanak munkahelyet

A munkavállóknak globálisan állásuk hosszú távú biztonsága a legfontosabb szempont egy állás kiválasztásánál, Magyarországon viszont a bérezés áll az első helyen